Na početku ovog veka bilo je gotovo nezamislivo da ljudi svom poslu mogu da pristupe bilo kada i bilo gde. To su bili dani pre masovnog korišćenja interneta, pametnih telefona i aplikacija, a radno vreme, makar za većinu zaposlenih, bilo je standarno – od 08.00 do 16.00 časova.
Iako su zahvaljujući modernim tehnologijama mnogi ljudi svoj posao obavljali od kuće, pandemija covida 19 učinila je da na ovaj režim rada pređu i oni radnici za koje je to do sada bilo nezamislivo. Dve godine nakon proglašenja pandemije, veliki broj kompanija zaposlenima i dalje sugeriše rad od kuće, a čini se da je većina njih u potpunosti prihvatila novi koncept.
Međutim, novi način rada doneo je i nove probleme. Budući da više ne postoji fizička razdvojenost između posla i privatnog života, samim tim su i granice između ova dva segmenta postale nevidljive, usled čega se sve veći broj ljudi oseća iscrpljeno.
Mnogi zaposleni tvrde da u kućnim uslovima rade daleko više nego što je to ranije bio slučaj, te da ih ovaj način rada “primorava” da budu duže onlajn kako bi završili ono što bi u kancelarijskim uslovima bilo već odavno gotovo.
Zbog toga je veoma važno postaviti jasne granice kako bi se zaustavio “burnout” usled konstantnog prekovremenog rada i dostupnosti na mrežama. U nastavku vam donosimo nekoliko saveta koji vam u tome mogu pomoći.
Odredite svoje lično “radno vreme”
Pokušajte da kreirate svoje lično radno vreme i podelite svoj raspored sa kolegama, naravno, uz odobrenje vaših nadređenih. Takođe, bila bi dobra ideja da isto učine i vaše kolege ili članovi tima, kako biste mogli da poštujete radno vreme jedni drugih. Naravno, ovaj plan će funkcionisani samo ukoliko prestanete da radite onda kada se završi radno vreme koje ste sebi odredili. Vratite se u svoju “kancelariju” onda kada se ona sutradan ponovo “otovri”.
Kreirajte mirno radno okruženje
Kako biste izbegli ometanje, najbolje bi bilo da svoj radni prostor formirate u prostoriji u kojoj možete da zatvorite vrata. Izolovanje od ljudi sa kojim živite tokom radnog vremena vam i te kako može pomoći da se bolje koncentrišete, ali će uticati i na to da počnete da povezujete taj ugao ili sobu sa poslom, pa onda kada ga napustite, mentalno i fizički se udaljavate od svojih radnih obaveza.
Uvedite jutarnje rituale, ali i one posle posla
Iako ujutru ne putujete na posao, možete da zadržite svoje male rituale koje inače obavljate pre posla, bilo da je to ispijanje kafe, tuširanje ili vežbanje. Takođe, možete uvesti i kratku jutarnju šetnju kao zamenu za odlazak do kancelarije, a isto možete učiniti na kraju svog radnog dana. Naime, uvođenje ovakvih rutuala vam zapravo pomaže da se mentalno prebacite sa jedne uloge na drugu — u ovom slučaju iz kuće u kojoj radite u kuću u kojoj živite i obrnuto.